reklama

Východná Európa ako odbytisko Západu

Opäť som si dala dlhšiu pauzu s blogovaním /kvôli pracovným povinnistiam - ako inak/  a som rada, že sa môžem po dlhom čase realizovať. Tentokrát na moju obľúbenú tému - diskriminácia.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (20)

Aby som bola konkrétna - budem sa venovať diskriminácii spotrebiteľa, o ktorej každý vie, ale napriek tomu nikto nič nerobí pre zmenu k lepšiemu.
Pred xy rokmi, ešte keď som bola študentka, mi kamarát spomínal, že to svetoznáme mexické pivo s príchuťou tequily /nechcem robiť reklamu, ale určite viete, o akú značku sa jedná - je to rovnomenný film s Antonion Banderasom/, je najpredávanejšie v Španielsku a tým pádom aj najobľúbenejšie. Tak si hovorím, vyskúšam ho teda. Na moje prekvapenie chutilo ako pivo riedené z polovice vodou z krčmy 16. cenovej a po tequile nebolo ani stopy. Nechápala som, ako môže byť v Španielsku najviac predávané. Neskôr som si presne tú istú značku kúpila v Rakúsku a na moje prekvapenie bola chuť taká vynikajúca, že odvedy si ho v AT kupujem pravidelne. Podotýkam, že na etikete boli štáty ako Rakúsko, Švajčiarsko, Taliansko, pričom na pive predávanom na Slovensku boli okrem SR štáty dovozu Rumunsko a Bulharsko. Ako dôkaz prinášam analýzu pív rovnakej značky, ktoré som kúpila na Slovensku a v Rakúsku. Už podľa chuti sa dá rozoznať, že pivo určené pre východoeurópsky trh má iné zloženie, samozrejme všetko na úkor východoeurópskych zákazníkov. Namiesto kukurice je totiž pridaný lacný glukózový sirup. Nadnárodné koncerny chcú ušetriť a na kom inom, než na našom trhu? Vedia, že ku nám si to môžu dovoliť a Slováci nebudú protestovať.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Jasný dôkaz, že pivá pre slovenský a rakúsky trh majú iné zloženie. Kým do západného sa pridáva kukurica, do piva pre Ostlock sa pridáva lacnejší glukózový sirup, čo sa odráža na nevýraznej chuti.
Jasný dôkaz, že pivá pre slovenský a rakúsky trh majú iné zloženie. Kým do západného sa pridáva kukurica, do piva pre Ostlock sa pridáva lacnejší glukózový sirup, čo sa odráža na nevýraznej chuti. (zdroj: K. Hlavatá)


Určite ste si všimli tiež pracie prášky, aviváže, čistiace prostriedky, drogériu predávanú na Slovensku. Etikety majú nápisy všetkých štátov východnej Európy vrátane Česka, Slovenska, Slovinska, Chorvátska, Ukrajiny, Albánska, a celkovo bývalého východného bloku. Aviváž pochopiteľne nemá žiadnu vôňu a je preriedená, o pracom prášku nehovoriac. Rozdielnosť známych značiek pracích práškov potvrdili nepriamo aj samotní výrobcovia. Podľa Juraja Králika, hovorcu nadnárodnej spoločnosti Procter & Gamble, sú v niektorých krajinách pracie prostriedky koncentrovanejšie ako na Slovensku a preto je odporúčané väčšie dávkovanie pracích práškov. Zároveň dodal, že zloženie pracieho prášku, napríklad vôňu, prispôsobia preferenciám, prípadne návykom spotrebiteľov na danom trhu. Jeho kolegyňa Catherin Freier ho doplnila, že spotrebitelia z niektorých krajín uprednostňujú menej intenzívnu vôňu a preto sa produkty v krajinách bývalého východného bloku môžu odlišovať.
Z týchto vyjadrení jednoznačne vyplýva, že my na Slovensku, v Česku, atď. sme evidentne tí menej inteligentní, ktorí chcú prádlo bez vône a menej biele, s väčšou koncentráciou prášku a aviváže na rozdiel od spotrebiteľov v západnej Európe. Preto si neviem vysvetliť, že si kamarátova mama vždy necháva doniesť prášky odo mňa z Rakúska. Hmm, kde asi súdruhovia z NDR urobili chybu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama


Zlé jazyky hovoria, že pracie prostriedky v Rakúsku pri slovenských hraniciach už obmenili práve kvôli hromadným nákupom Slovákov. Ja mám šťastie, že žijem v rakúskej metropole 60km od hraníc a som od toho uchránená, ale čo zvyšok národa? Prečo je normálne stavať strednú Európu na úroveň krajín rovníkovej Afriky?? Prečo je normálne, že štát, ktorý podáva v 21. storočí trojnásobný pracovný výkon ako pracovníci v Nemecku a pred nástupom 2. svet. vojny bol druhou najrozvinutejšou ekonomikou v Európe, je odkázaný na odpad a zvyšky len preto, že bol súčasťou bývalého Ostblocku? O čo sú horší občania Slovenka, Česka, Maďarska, Slovinska od Rakúšanov či Nemcov?

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Porovnanie potravín u nás a na Slovensku
Porovnanie potravín u nás a na Slovensku (zdroj: Nový čas)



Súdruhovia zabudli, že polovica tzv. východnej Európy pracuje v západnej Európe a že sa môže dostať ku kvalitným výrobkom, ktoré potom dodajú domov svojej rodine a známym a tí veľmi rýchlo spoznajú rozdiely. Rovnako zabudli, že vo východnej Európe sa pohybuje množstvo západných turistov, ktorí sa ku spomínaným výrobkom určených pre "podľudí z Východu" dostanú. Čo ak sa "nadľudia" zo západu otrávia výrobkami určnených pre "podľudí" z východu, nad tým ste nerozmýšľali že?


Neviem ako vy, ale ja keď chcem značkovú vec, mám záujem ju kúpiť vo všetkých krajinách rovnakú. Preto, ak som na Slovensku , uprednostňujem slovenské, príp. české výrobky pred nadnárodnými koncernami, lebo viem, že dostanem kvalitný výrobok bez rozdielov. Toto je moja individuálna forma protestu proti diskriminácii spotrebiteľa už od mojich stredoškolských čias, teda od doby, kedy som si to začala uvedomovať. Ak by tak robil každý, nadnárodné koncerny by boli nútené znižovať ceny a zvyšovať kvalitu.

Katarína Hlavatá

Katarína Hlavatá

Bloger 
  • Počet článkov:  8
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som ako Hamlet, moja tragickosť spočíva v neschopnosti rozhodnúť sa. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu